Diferența dintre diabetul de tip1 si cel de tip2

De mult mă tot lovesc de descuții pe această temă, așa că vreau să lămuresc mai multe probleme în privința asta.
Totuși înainte de a clarifica aceste diferențe, hadeți să vedem ce este diabetul in general. Diabetul zaharat este o boală de nutriție, un dezechilibru al metabolismului în care pancreasul nu mai secreta destulă insulină sau chiar deloc. Acest metabolism se referă la cum folosește și digeră corpul mâncarea pentru creștere și energie. Aproape tot din ceea ce mâncăm zi de zi se transformă în glucoză – un fel de zahăr din sânge din care celulele se hrănesc, deci cum e benzina pentru mașină, așa este și glucoza pentru corpul nostru.
Ana își golește farfuria, mâncarea se digeră și intră în vasele de sânge și apoi la celule sub formă de glucoză. AICI intervine marea problemă, sub numele de INSULINĂ – un hormon produs de pancreas.

Dacă ai diabet glucoza nu poate să treacă din vasul de sânge la celulă fără insulină și astfel apare hiperglicemia. Și aici împărțim problema-n două; Glicemia crește din următoarele motive:
• Corpul nu mai produce DELOC insulină – boala fiind numită DIABET INSULINO-DEPENDENT, sau DE TIP 1.
• Corpul nu mai produce destulă insulină – ăsta e DIBETUL DE TIPUL 2.
Normal că atunci când ai diabet și ai glicemia mare corpul nu funcționează bine și astfel ai nevoie de tratament cu insulin în cazul diabetului de tip 1 și pastille pentru a stimuli pancreasul să producă hormonul-promblemă în cazul diabetului de tip 2.

Acum să mai săpăm puțin încurcătura asta cu tipurile.

Diabetul insulino-dependent (de tip 1)
În acest caz propriul corp al persoanei a distrus celulele beta producătoare de insulină din pancreas, făcând ca această boală să se numească AUTOIMUNĂ.
În majoritatea cazurilor cei care fac acest tip de diabet au sub 40 de ani, de aceea mai este cunoscut ca diabet juvenil (Juvenile Diabetes/Childhood Diabetes în engleză). Doar în cazuri foarte rare poate să apară după vârsta de 40 de ani, iar din cazurile de diabet în general, tipul 1 ocupă doar 15%.
O persoană cu diabet insulino-dependent trebuie neapărat să își facă insulină în ordine să trăiască.
Această boală NU POATE FI PREVENITĂ, NU ESTE CAUZATĂ DE STILUL DE VIAȚĂ. Chiar dacă vorbim despre o persoană grasă și de una slabă, sau de cineva care bagă în el cantități industriale de dulciuri și de altcineva care nu se atinge de zahăr, nu există nicio diferență în riscul dobândirii diabetului de tip 1.
Însă în cazul diabetului de tip 2 stilul de viață este o cauză. Astfel dacă ești supraponderal, nu faci mișcare și consumi numai prostii te poți trezi cu diabet de tip 2.

Diabetul de tip 2
La acest tip există două probleme:
• Corpul nu produce destulă insulină
• Insulina produsă nu funcționează bine – se numește rezistență la insulină.

După cum am menționat și mai sus cei mai mulți care fac diabet de tip 2 o fac din cauza greutații corporale, astfel pancreasul nu mai este în stare să producă o cantitate foarte mare de insulină pentru tot corpul și deci pancreasul trebuie stimulat prin pastille să îl forțeze să producă destulă insulină.
Aici mai apare o hibă. După o perioadă lungă de timp în care pacientul cu diabet de tip 2 ia pastille, celulele producătoare de insulină se epuizează și de aceea sunt destul de multe cazuri în care și cei cu diabet de tip 2 trec într-un final pe insulină.

1 Response to “Diferența dintre diabetul de tip1 si cel de tip2”


  1. 1 rast March 26, 2010 at 11:59 am

    Salut!
    Si eu sunt bolnav de diabet. Un caz mai ciudat…
    Am facut diabet la varsta de 14 ani (1983) – sunt nascut in 1969. Faceam insulina, 4 UI, dimineata. Am facut insulina doar 2-3 saptamani. Mi s-au dat medicamente…
    Povestea e lunga… prin 1996 mi s-a dat diagnosticul diabet tip Mody (ceva intre tip-ul I si tip-ul II).
    A fost un timp in care am facut regimuri vegetariene (aveam idei aiurea… nu pentru diabet), am baut ceai de afine (special pentru diabet)… nu prea am respectat regimurile…
    In rezumat… sunt un bolnav foarte ne-ascultator.
    In acest an, 2010, am avut un soc – mi s-a dereglat tot organismul, inclusiv diabetul. Am ajuns in spital, etc, etc.
    Am manifestari total aiurea… glicemia curenta este peste 300. Daca am glicemii mai mici ma simt rau, am simptome de hipo. Daca am glicemia 400, ma simt bine…
    Ma documentez pe Internet sa vad ce se intampla…
    Ai mai auzit de cazuri d’astea, de diabet tip Mody si cum se manifesta ele?


Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 30 other followers

